Lijkenpikkers-Deel 2

Getriggerd door de negatieve aandacht rondom de uitvaartbranche heb ik mij vorige week laten verleiden tot het schrijven van een blog onder de titel “Lijkenpikkers”. Een pakkende titel blijkbaar want niet eerder is een door mij geschreven blog binnen de branche zo gretig opgepakt en door collega’s uit de branche op alle mogelijke manieren gedeeld.
Aanleiding tot het schrijven van deze blog was een artikel rondom een nieuw boek van de “besparingskoningin” Marieke Henselmans dat was gepubliceerd in het AD. Mijn aanvankelijke oordeel was wellicht vernietigend te noemen en is in ieder geval door het lijdend voorwerp als dusdanig ervaren.

Terecht? Of niet?
Zoals aangegeven in de laatste blog heb ik het betreffende boek besteld en aandachtig bestudeerd. Mijn bevindingen…ach, laat ik niet te negatief worden in mijn blog…

De uitvaartbranche waar momenteel ruim 1900 ondernemers in actief zijn, is een branche die volop in beweging is. Beweging, verandering, aanpassing, ieder doet dat op zijn of haar eigen manier. En een groot log apparaat in beweging brengen kost nu eenmaal meer tijd en moeite dan het in gang zetten van een kleine onderneming.
Gelukkig, wij van Keur & Keur bevinden ons aan de goede kant. Een kleine flexibele organisatie die zich volledig richt op de belangen van overledenen en nabestaanden, waardoor we altijd werken aan het beste resultaat, meedenken met nabestaanden, ondersteuning bieden waar gevraagd en ook nog eens eerlijk zijn over prijzen, mogelijkheden en onmogelijkheden.

Zelfs Henselmans lijkt zich in haar boek schoorvoetend te beseffen dat de keuze voor een kleine ondernemer vaak de juiste is. In hoofdstuk 3.2 schrijft zij: De zelfstandige uitvaartondernemer: dat is een ander verhaal. Hoe kleiner het bedrijf, des te blijer ze zijn met een klant. Het is in hun belang goed werk te leveren. Ze krijgen pas na de uitvaart betaald en zijn afhankelijk van mond-tot-mondreclame. En ze besluit met: De kans op oprechte dienstverlening is bij hen in elk geval groter.

Wanneer je deze zinnen bekijkt in de context van het boek, moet het voor mevrouw Henselmans bijna een aderlating geweest zijn dit aan het papier toe te vertrouwen. Maar het moet gezegd, deze positiviteit is te vinden in haar schrijven.
Ik ga de verdere inhoud van het boek niet bespreken. Mijn indruk is echter dat het één grote aanklacht is tegen de grote verzekeraars/uitvaarders, en dat één en ander een nogal eenzijdig kijk geeft op de uitvaartbranche. Helaas is het nu eenmaal zo dat negatieve verhalen (in welke branche dan ook) vaak meer aandacht krijgen dan positieve. En van dit principe is in het boek gretig gebruik gemaakt. De rode vlakken met ervaringen van “gedupeerde” doen pijn aan je ogen en in sommige gevallen ook pijn aan het hart. Het blijft een feit dat wanneer een familie geconfronteerd wordt met een niet goed georganiseerde uitvaart, een ongeïnteresseerde uitvaartleider, te hoge, onverwachte of onterechte kosten en niet welwillende verzekeraars, dit ALTIJD heel pijnlijk is. Maar… of het volledig zelf organiseren van de uitvaart, het op koopjesjacht gaan en het kopen van dit boek de oplossing is voor dit probleem…dat betwijfel ik.
 
Na mij door alle negativiteit van dit boek heen geworsteld te hebben kwam nog het vervolg, namelijk het werkboek! Laten we zeggen een veredelde wilsbeschikking, met zure bijsmaak. Henselmans doet met het werkboek veel goed, als je tussen alle zure bijzinnen doorleest komen er veel, heel veel handige onderwerpen naar voren die zeker de moeite waard zijn te overdenken en vast te leggen.

Heeft het lezen van het boek en het doornemen van het werkboek mijn mening veranderd? NEE, geenszins! Laat je niet kisten door de commercie is in mijn beleving een opsomming van negativiteit, opgeklopte praktijk verhalen en halve waarheden, die de consument angstig maakt voor de uitvaartbranche.

BANG VOOR DE UITVAARTONDERNEMER…., dat waren de mensen 50 jaar geleden. Gelukkig is de branche in beweging, die angst is echt niet meer nodig. Van de 1900 ondernemers in Nederland kan je naar alle waarschijnlijkheid met 1897 een heel goed gesprek voeren. Zij kennen de praktijk, werken met hart en ziel, staan open voor mooie ideeën van de families en beschikken over de kennis en vaardigheden deze ideeën op een goede manier samen met u ten uitvoer te brengen. En natuurlijk zullen zij ook met u meedenken als het op de kosten aankomt, want zeg nu eerlijk; ook de uitvaartondernemer is er niet bij gebaat als de rekening hoger uitvalt dan het bedrag dat betaald kan worden door de familie. En de tijd dat er aan iedere punt en komma verdient wordt, die ligt (gelukkig) ver achter ons!

De uitvaartondernemer van nu ontzorgt, werkt graag samen met nabestaanden aan een uitvaart die passend is bij degene van wie afscheid genomen moet worden, staat open voor al uw ideeën en biedt ruimte aan nabestaanden zelf te regelen wat zij willen maar is tegelijkertijd het vangnet dat vaak zo hard nodig is.

Mijn advies? BEL DIRECT EEN UITVAARTONDERNEMER!!! Bij voorkeur 1 waar u een goede ervaring mee hebt, of goede verhalen over hebt gehoord. En laat u niet bang maken door alle negatieve aandacht in de media. Vertrouw op uw gezonde verstand en handel in de geest van uw dierbare overledene.
 
NB. Benieuwd naar het boek en werkboek van Henselmans? U kunt het natuurlijk bestellen ISBN nummer 9490298085, maar ik adviseer u te kijken of u het ergens kunt lenen van iemand. Zo bespaart u toch snel weer een kleine 30 euro.
Cookie instellingen